no calm before the storm

hästar är farliga. det vet ju de flesta innan, att man kan skada sig ordenligt i det här yrket. jag hittade lite artiklar om just sådana skador, som jag hade tänkt skriva här, bara för att jag är lite gore-ig av mig.

'Två hästar gick omkull i sista kurvan och båda jockeyerna föll av och skadades.

Terés Lindén red Itsacain och krockade med Rebecca Colldins häst Roc de France. Lindén slungades framåt flera meter. Det såg mycket dramatiskt ut och båda jockeyerna fördes med ambulans till Danderyds sjukhus.

Terés Lindén, 30, från Svedala i Skåne, drabbades värst och fick en skada på en ryggkota.'

'Det var i sista hindret av lopp 5 som hästen Indian Spirit halkade och Annika Källse i hög fart rasade i marken - och landade på huvudet. Fallet blev så kraftigt att hon svalde tungan. En hjälteinsats räddade kvinnan så att hon kunde få luft.'

'Tre hästar gick omkull med sina ryttare. Hästarna som var inblandade var
In A Pickle, Humble Star och Prunes. In A Pickle var hästen som först gick omkull och det treåriga stoet skadade sig så allvarligt att hon fick avlivas på plats. De andra hästarna ska enligt källor på banan ha klarat sig utan större skador.

De ryttare som var inblandande i olyckan var Josefine Linö, Tina Långström och Annelie Hollstenius.

Tjejerna är nu på sjukhus och Josefine Linö klagar på smärtor i ryggen, Tina Långströms axel har gått ur led och Annelie Hollstenius har fått en smäll i huvudet. '

'En jockey skadades på fredagsmorgonen i en olycka på
Jägersro galoppbana i Malmö. Jockeyn fick en häst över sig och skadades och har förts till universitetssjukhuset MAS i Malmö med ambulans. '

'Per-Anders Gråberg klarade sig oskadd när hans häst Aquila Call dödsstörtade på Täby. Värre gick det för Lisa Magnusson som kastades till marken i en annan olycka och fördes till sjukhus med befarad hjärnskakning.
Hästen
Caroline Player klarade sig alltså med mindre blessyrer, men samma tur hade inte treåriga Aquila Call i loppet efter. Hästen gick omkull i sista sväng och fick avlivas på banan.

- Jag kände att hästen tappade ett bakben och lyckades få ner farten ett par tre steg innan hon gick omkull. Dessutom hann ryttarna bakom uppfatta vad som hände och det var nog det som räddade mig. Exakt vad som vad fel på hästen kunde aldrig veterinären säga, men hon kunde inte röra bakbenen och hade förmodligen brutit ryggen eller bäckenet, berättar Per-Anders Gråberg som klarade sig oskadd.'

anledningen till att jag valde just detta härliga ämne var pga att jag tvingades tillbringa morgonen på akuten, med en fet nål i armen ifall jag skulle behöva bli opererad. the reason? hästfan sparkade mig i magen (och träffade min ipod samtidigt, snyft). dock hände denna lilla olycka igår, men imorse kunde jag inte röra mig tillräckligt bra, så mor beslutade att vi skulle till akuten. så, framme på akuten fick vi sitta ner i 4 minuter innan de skulle ta personuppgifterna och blah, därefter var det att sitta ner igen och se dum ut.
jag blev inkallad lite senare och blev satt i ett rum, med massro av saker att ta med sig. men det fanns inga roliga grejer förutom kräkpåsarna, så jag sket i det. en läkare kom in och bad mig berätta vad som hänt, samtidigt som hon kollade lite ängsligt mot min hand som är bandagerad med quickrip-bandage. men jag berättade att den riktiga skadan hade tagit rätt i fettet, och handen är nog inget viktigt, bara en spricka förmodligen, inget alls. så hon började trycka lite här och lite där, tills jag kved av smärta och andnöd. illamåendet steg i halsen, och hon bestämde sig för att sätta en nål i armen på mig, ta hermaglobinprover, blodtryck, syreupptagning, leverprover och kisseprov. hon tömde mig på fyra stora jävla flaskor blod, och tejpade fast nålen, IFALL OPERATION SKULLE BEHÖVAS. jättekul.
det tog en jävla tid mellan besöken, så när jag väntade roade jag mig med att leka med sängen, pilla på alla grejer som fanns, pilla på nålen i armen för att försöka öppna den lilla grejen som gjorde att blodet skulle pissa ut, men mamma sa att hon skulle kalla på någon som kunde spänna fast mig om jag fortsatte, så jag la av. med pillade ju dock lite i smyg, bara för att. tänk vad kul man kan ha med en sådan 'ventil'! jag hade haft dökul med den iallafall. sådär, tömma sig själv på några liter blod om dagen, rätt spännande.
senare kom en kirurg in, och började trycka lite på mig igen. hon skulle sen gå och överlägga med sin kollega, som kom in ännu lite senare. och tryckte på mig.
mjälten låg bra, och tarmarna kurrade harmoniskt. så smällen hade satt sig rätt i solar plexus, och tryckt till magsäcken.  han rådde mig att gå hem och äta då tarmarna kurrade högre än 15 katter, och bad mig hålla koll på om jag började må illa och inte kunde gå på dass. jag svarade honom genom att rapa rätt ut. jag är charmig.
så, jag är frisk, även om jag inte kan böja mig ner utan att sluta andas. kanon.




BILDER FRÅN ROC DE FRANCE'S OLYCKA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0